مجله آباچوب

چوب ممرز چیست؟ هر آنچه که باید درباره درخت ممرز بدانید

درخت ممرز

چوب ممرز، که بعضاً به راش سفید نیز معروف است، به استثنای اسپانیا و مناطق ساحلی مدیترانه، در سراسر اروپا و قفقاز گسترده است. ممرز در مناطق تپه ای و دشت رشد کرده و اغلب در زمین های جنگلی مخلوط یافت می شود. ممرز به ارتفاع بین 20 تا 25 متر رشد می کند و می تواند به 150 سال برسد. به طور کلی در سن بین 70 تا 80 سال قطع می شود. چوب ممرز یا راش سفید مربوط به خانواده راش نیست. ممرز از خانواده درختان فندق (فندقیان) است و اغلب در خانواده درختان توس (توسکایان) نیز طبقه بندی می شوند.

ممرز آمریکای شمالی در قسمت شرقی قاره رشد می کند و به طور معمول 30 تا 40 فوت قد دارد و قطر تنه آن 1.5 تا 2 فوت است که بالغ می شود. ممرز اروپایی درختی بزرگتر است که تا 65 فوت با قطر تنه تا 3 فوت رشد می کند. به غیر از این، دو گونه دارای ویژگی های مشابهی هستند.

درخت ممرز

کاربرد چوب ممرز:

ممرز چوبی بسیار متراکم و فوق العاده سخت است که اغلب از آن به عنوان چوب آهن یاد می شود. به دلیل سختی کار در ساخت آن، به ندرت از آن در نجاری و ساخت مبلمان استفاده می کنند. از ممرز علاوه بر کاربردهای آن در کارخانه های چوبی (قطعات شطرنج و …) در تخته های برش، ابزار، زیره های هواپیماهای چوبی، روکش، چوب بیلیارد و کف پارکت استفاده می شود. همچنین در چرخ دنده برای ماشین آلات ساده مانند آسیاب های بادی ابتدایی، ساخت پیانو و همچنین پیچ و گوه های چوبی نیز کاربرد دارد.

خشک کردن درختان با بافت متراکم ممکن است دشوار باشد. هنگام خشک کردن ممرز باید دقت شود تا از نقایص خشک شدن چوب جلوگیری شود.

مقاومت ممرز:

کار با چوب ممرز به ابزار تیز و قدرت زیاد دست نیاز دارد. این چوب در برابر پوسیدگی زیاد مقاوم نیست، بنابراین بیشتر برای پروژه های داخلی استفاده می شود. همچنین در معرض حمله حشرات قرار دارد. با این حال، ممرز مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش  دارد.

درخت ممرز

دانه ممرز:

به دلیل اندازه نسبتاً کوچک، چوب ممرز برای هدف ‌های تجاری مناسب نیست. برخی از فروشندگان ممکن است بتوانند درخت بزرگ تر اروپایی را وارد کنند. یافتن چوب از گونه های آمریکای شمالی دشوار است. کارخانه های کوچک مستقل ممکن است گاه گاهی آن را ببرند، یا فروشندگان مستقل چوب ممکن است آن را از درخت کاران محلی بخرند. قیمت ممرز آمریکای شمالی با گونه های رایج آمریکای شمالی مانند بلوط قابل مقایسه است. انتظار می رود که هزینه های بسیار بیشتری برای انواع وارداتی پرداخت شود.

خصوصیات چوب ممرز:

چوب ممرز سخت ترین چوب بومی است. متراکم، سخت  و کشسان است. در برابر شکستگی مقاومت بیشتری نسبت به بلوط دارد. نقطه ضعف آن، جمع شدگی قابل توجه است و تمایل به ترک خوردن و تاب خوردن دارد. دوام طبیعی آن معمولاً کم است، اگرچه در صورت استفاده در زیر آب بهتر است.

درخت ممرز

ظاهر ممرز:

چوب ممرز یکنواخت و روشن است، به رنگ خاکستری مایل به سفید تا زرد است. ساختار منافذ بسیار ظریف است و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست. دارای بافت صاف، ریز و یک دست است. ممرز معمولاً درختی برگریز و پهن برگ است که دارای پوست خاکستری کم رنگ و دارای نشانه های عمودی و گاهی اوقات یک تنه کوتاه و پیچ خورده است که با افزایش سن برجستگی هایی روی آن ایجاد می‌شود.

برگ‌ های آن شبیه برگ های راش بیضی شکل با نوک ‌هایی تیز دارد. اما برگ های ممرز از برگ های راش کوچکتر و دارای شیار عمیق تر هستند و دارای لبه های ریز دندانه دار هستند (در حالی که برگ های راش دارای لبه های مواج هستند) و در پاییز به رنگ زرد طلایی تا نارنجی در می آیند.

انواع درختان ممرز:

درخت ممرز آمریکایی:

یکی از مهم‌ ترین درختان ممرز، درختان ممرز پر شاخه و برگ آمریکایی است که تنه و شاخه های آن برجستگی هایی دارد که شبیه ماهیچه ها هستند. ممرز آمریکایی جلوه فوق العاده‌ ای به منظره می‌دهد.

ممرز آمریکایی در مکان های مرطوب تحمل زیادی از خود نشان می‌دهد. در سایه خوب عمل می کند و در زیر آفتاب کامل، جایی که مقدار مناسبی از رطوبت متراکم و یک نواخت تر وجود دارد، ممرز آمریکایی در مکان های مرطوب تحمل زیادی از خود نشان می‌دهد. در سایه خوب عمل می کند و در زیر آفتاب کامل، جایی که مقدار مناسبی از رطوبت متراکم و یک نواخت تر وجود دارد ، عملکرد فوق العاده ای خواهد داشت. این چوب در برابر سیل مقاومت خواهد کرد و نسبت به سایر اعضای این جنس در برابر گرما تحمل بیشتری دارد.  این نوع درخت ممرز خاک های عمیق، حاصلخیز، مرطوب، کمی اسیدی را دوست دارد. ممرز آمریکایی از محبوبیت کمتری به عنوان درخت زینتی برخوردار است.

درخت ممرز

درخت ممرز اروپایی:

درخت ممرز اروپایی ، دارای یک تنه پیچ خورده است که از شاخه‌ های زیادی نیز برخوردار است. این درخت ممکن است تا 20 متر (65 فوت) رشد کند. ممرز اروپایی دارای شاخ و برگ هایی با بافتی متراکم و پوستی زیبا و خاکستری رنگ است و برگ های سبز آن در پاییز به زردی جذاب تبدیل می شوند. ممرز اروپایی دارای چوب سفید و سرسختی است که در ادوات کشاورزی استفاده می شود. این درخت یک گیاه زینتی رایج در پرچین ها و پیاده روی های پوشیده از درخت است و اغلب به شکل های عجیب هرس می شود.

حرف آخر :

امروزه، چوب درخت ممرز کاربر گسترده ای در جهان پیدا کرده است. این چوب بر خلاف اکثر چوب های دیگر، به دلیل قدرت کشسانی بالایی که دارد، مورد توجه قرار گرفته است. این درخت با داشتن خصوصیات  منحصر به فردی که دارد، حتی اگر شما به آن علاقمند نیستید، با دیدن وسایلی که از این چوب ساخته شده اند، نظرتان عوض خواهد شد. گر به وسایلی از جنس چوب ممرز علاقه مند هستید و دوست دارید که داشتن محصولاتی از جنس چوب ممرز را تجربه کنید، ما به شما شرکت بن تیتی با سابقه درخشان در زمینه تولید میز و صندلی با صفحات چوب و رزین، را پیشنهاد می کنیم. امیدواریم مطالب خوبی را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *